Core izmok - a törzsizmok fejlesztése

2015.05.08.

 

Sziasztok! Valószínűleg mindenki hallott már a Core szóról, vagy látott Core edzésről videót, vagy épp részt is vett már ilyenen. Nem mindenki tudja azonban mit is jelent, miért is van fontos szerepe a core izmok edzésének. Az alábbiakban néhány mondatban összefoglaltam az információkat:


A core angolul középpontot jelent, valaminek a centrumát. Jelen esetben a test középpontjáról van szó. Az emberi test középpontjában (nem csak mértani középpontjában!) a törzsizmokat találjuk. A core izmok azon izmok, melyek stabilizálják az ágyéki gerincszakaszunkat ( ide tartoznak a gerincfeszítő izmok, hasizmok, medence körüli izmok).

 

Nem csak elhelyezkedésük miatt, hanem szerepük miatt is központi jelentőségűek, ugyanis ezen izmok felelősek azért, hogy az ágyéki szakaszon minden oldalról tartsák a gerincünket. Elölről a hasizmok, hátulról a gerincfeszítő izmok, oldalról pedig a farizmok vesznek részt a stabilizálásban. Mindegy tulajdonképpen, hogy mely irányba térünk ki a nyugalmi helyzetünkből, a core izmoknak stabilizálniuk kell.

 

Nem csak a saját testsúlyos edzés esetén, de súlyzós ill. egyéb eszközös edzés esetén is elképzelhetetlen a törzsizmok erősítése nélkül végtag edzést folytatni! Aki megpróbálkozik vele, a gyenge izomzat miatt rengeteg nem várt gerincfájdalommal számolhat... Ha nem fejlesztjük eléggé ezen izmokat, akkor a mellettük lévő izmok veszik át a szerepüket, így túlterheltté válnak és újabb fájdalom jelentkezhet!

 

Nem véletlen, hogy már az ókorban folytatott testedzések alapja is a törzsizomzat erősítés volt. Megnézhetjük a korabeli szobrokat és láthatjuk, hogy nem vékony derekú fiatal fiúkat ábrázolnak, hanem masszív törzsizomzattal rendelkező férfiakat. Az erős törzsizomzat megvéd a sérülések ellen. Sok edzőteremben látni vékonyka fiúkat, lányokat akkora súllyal guggolni, mely alatt szabályszerűen meggörnyednek, a test kitér a középpontjából és kompenzálásként bekapcsolnak segíteni más izmok. Ezután keletkezik majd a derékfájás...

 

De ugyanígy sérülés keletkezhet a mindennapok során is egy rossz mozdulat, pl. emelés esetén. Erős törzsizmokkal lehet, hogy elő sem fordult volna... Épp ezért mindenkit arra buzdítok, hogy még időben iktassa be a kellő mértékű törzsizomzat erősítést a mindennapi életébe. A jóga óráimnak már szerves részévé váltak ezek a gyakorlatok - gondoljatok a hasizom, vagy hátizom gyakorlatokra :-) Tudom, hogy nem mindenkinek a szíve csücske egy-egy gyakorlat, de a hatása sokszorosan megéri!

 

Az alábbi videón néhány jóga gyakorlatot láthattok, melyek végrehajtása közben a törzsizmok dolgoznak. Fogadjátok szeretettel:

 

 

 

Archívum

» További bejegyzések